Fairytale Beauty and life

Tips en ervaringen over beauty en life

Review: Orabrush

2 Comments

Een tijdje geleden werd ik benaderd door het bedrijf achter de Orabrush. Zelf had ik eerlijk gezegt nog nooit van dit product gehoord, maar interessant leek het me zeker. De Orabrush is namelijk een soort schoonmaakborstel speciaal voor de tong!

Het schijnt dat 90% van de gevallen van slechte adem door een niet-schone tong veroorzaakt word. Niet prettig natuurlijk, iedereen wil graag lekker fris ruiken. Zeker als je bijvoorbeeld naar een feestje moet of een belangrijke afspraak hebt, maar ook in het dagelijks leven is het wel zo prettig om gewoon een hygiënische indruk te maken. Nou heb ik zelf gelukkig (voor zover ik weet) geen last van een slechte adem. Tenzij ik net Paturain op heb of iets dergelijks. Orabrush heeft trouwens ook meer info over het hebben van slechte adem, dus dat kan van pas komen als je er wel last van hebt. Dat kun je hier vinden: Last hebben van slechte adem.

Overigens ben ik, sinds het laten zetten van mijn tongpiercing, wel heel bewust van de witte aanslag die bijna iedereen op zijn of haar tong heeft (hier kun je daarover meer vinden: Het verwijderen van witte aanslag). Dat is dus ook hetgene dat slechte adem kan veroorzaken, maar het ziet er gewoon ook niet mooi uit. Oké, bij anderen kijk ik er niet zo naar, maar ik heb het bij mezelf toch liever netjes. Ik irriteerde me eraan, dus probeerde ik het wel eens schoon te maken met een tandenborstel. Dat was veel moeite voor weinig resultaat. Nou is de Orabrush juist daarvoor bedoelt, dus ik was heel benieuwd hoe die het zou doen!

A little while ago, I was contacted by the company that produces the Orabrush. I personally had never heard of this product before, but it did immediately sound interesting. The Orabrush is a cleaning brush specifically made for the tongue!

It’s said that 90% percent of bad breath is caused by a dirty tongue. Which isn’t pleasant, of course. Everyone just wants to smell nice. Especially if you’re going to a party or have some important meeting, but also in daily life it’s way nicer to make a hygienic impression rather than to smell bad when you’re talking. I happen to not have a bad breath, luckily. As far as I know, at least. However, Orabrush does have a lot of information on bad breath. The links I got are in Dutch, but I’m sure you’ll be able to find it in English via Google, as the product was originally from America.

In any case, I did have one problem with my tongue. Ever since getting my tongue piercing, I’ve been a lot more aware of the white stuff that almost everyone has on their tongue. Which is also the thing that can cause bad breath, but my issue is that it just doesn’t look nice. Okay, I don’t pay that much attention to other people’s tongues (that’d be creepy), but I do like it to look as neat as possible myself. In short, it annoyed me. So I tried to clean it with a tooth brush a couple of times, which was a lot of effort and gave very little result. The Orabrush is actually meant to do that job, so I was very curious how well it would work!

Zo op het eerste gezicht lijkt de Orabrush een vreemd gevormde tandenborstel. Hij heeft een rubber-achtig handvat dat prettig vasthoud en een brede borstel met dunne plastic haren. Boven de haren zit nog een richel van rubber. En op het handvat staat de naam van het product. Het geheel heeft eigenlijk de uitstraling van iets wat ik bij een mondhygiënist zou verwachten, strak en netjes.

Op de achterkant van de verpakking staat hoe de Orabrush gebruikt dient te worden. De bedoeling is dat je je tong vochtig maakt, en die dan een paar keer met de Orabrush borstelt. Dan moet je met de schraper (de rubberen richel boven de borstel) van achteraan de tong naar voren toe de losgekomen aanslag weghalen. En dat is alles. Ze geven ook nog het advies om niet te hard te drukken, anders kun je de tong beschadigen. Da’s overigens ook een kwestie van zelf opletten, vind ik. Het is tenslotte niet de bedoeling dat het pijn doet. Het klinkt allemaal behoorlijk makkelijk en snel, niet veel moeite om aan de dagelijkse routine toe te voegen.

At first glance, the Orabrush looks like a strangely shaped tooth brush. It had a rubbery handle bar that’s easy to hold, and a wide and flat brush with thin plastic hairs. Above the hairs, there’s a rubber ridge. And the name of the product is show on the handle bar too. The whole thing does make me thing of what I’d expect to see at a dentist (not really a dentist, but the type who’s job is oral hygiene. Couldn’t find what it’s called in English). The point is, it looks nice at neat.

On the backside of the packaging, it said how to use the Orabrush. The idea is to make your tongue moist, then brush it a couple of times with the Orabrush. Then you have to use the scraper (the rubber ridge above the hairs) to get the residue off. Just move the scraper from the back of your tongue to the front for that. They also give the advice not to press too hard, otherwise you might damage your tongue. I do think that’s just a matter of paying attention to what you’re doing, though. It’s not supposed to hurt, after all. It all sounds very easy and quick, not something that’d be a whole lot of effort to add to the daily routine.

Zelf heb ik een Orabrush ontvangen, en die heb ik uiteraard ook uitgebreid voor jullie getest. Omdat het belangrijkste doel natuurlijk is om een slechte adem te voorkomen en geen witte aanslag op de tong te hebben, lijkt het mij het meest logisch om dit ‘s ochtends te doen. Dan ga je tenslotte met een volledig frisse mond de dag in, en dan kom je over het algemeen nou eenmaal meer mensen tegen als ‘s nachts 😉

Het gebruik van de Orabrush kost ongeveer net zoveel tijd als het poetsen van je tanden, misschien iets minder (als je je letterlijk aan de 2 minuten houdt voor je tanden). Bij mij kost het dus een minuutje of 1,5 extra. Die tijd kan ik best missen, dus dat is geen probleem. Ook de handeling zelf is net zo makkelijk als omschreven word, en je moet inderdaad gewoon zacht borstelen en niet hard duwen. De haartjes van de brush doen het werk en zorgen dat de witte aanslag goed loslaat, met de schraper haal je het vervolgens netjes weg. Je kan eventueel je mond nog spoelen als je dat prettig vind, maar het is niet nodig.

I received an Orabrush, and of course I’ve thoroughly tested it for you. Seeing as the most important result should be a clean tongue and fresh breath, it seems the most logical to use it in the morning, so that’s what I did. That way, you’ll start your day with a completely clean mouth, and most people just encounter more people during the day than during the night 😉

Using the Orabrush takes about the same amount of time as brushing your teeth. Maybe less, if you actually brush your teeth for 2 whole minutes. So for me, adding this to my routine costs me about 1,5 minutes more. That’s not a huge amount of time, right? Using the brush is just as easy as they describe, and it’s indeed best to just brush softly and not push too hard. The hairs of the brush do their job anyway and loosen the white stuff on the tongue, which is then easily removed using the scraper. You could also rinse your mouth afterwards, but it’s not really necessary.

Een punt waar ik heel benieuwd naar was, is de combinatie van de Orabrush met mijn tongpiercing. Die is nu ongeveer 4 weken oud, dus kan nog wat gevoelig zijn. En tot mijn verbazing voelde ik er niks van! De Orabrush is klein genoeg om makkelijk langs de piercing te kunnen, de haartjes prikken het gebied vlak rond de piercing niet en zorgen dus niet voor gevoeligheid. Ook het schrapen gaat prima, door de vorm van de schraper kun je makkelijk langs het sieraad. Aangezien de Orabrush bedoelt is voor de tong in het algemeen, en dus niet specifiek voor mensen met een stuk metaal door hun tong, vind ik een zeer goed punt dat het toch geen enkel probleem vormt bij het gebruikt van het product!

Nog een pluspunt; doordat de Orabrush van plastic is, kun je hem heel makkelijk afspoelen onder de kraan. Zo ziet hij er na ieder gebruik weer als nieuw uit.

One thing I was very curious about, is the combination of using the Orabrush and having a tongue piercing. The piercing is 4 weeks old now, and can still be a bit tender. To my surprise, it didn’t hurt at all! The Orabrush is small enough to easily manoeuvre past the piercing, the hairs don’t sting or anything and therefore don’t make it sore at all. The scraping also isn’t a problem. Due to the shape of it, it’s very easy to just move it right past the piercing. Seeing as the Orabrush is meant for the tongue, and not specifically for people with a piece of metal through their tongue, I think it’s very good that having that piercing doesn’t pose a problem at all when using this product!

Another good thing; because the Orabrush is made of plastic and rubber, it can simply be rinsed in the sink. That way, it’ll look as good as new after every use.

Natuurlijk zullen veel mensen het meest geïnteresseerd zijn in het resultaat van de Orabrush. Dus hieronder even 2 foto’s van mijn tong, de linker is voor het gebruik van de Orabrush en de rechter is erna. Zoals je ziet is het verschil heel goed zichtbaar. Veel minder witte aanslag, gewoon een gezonde roze tong! Dat ziet er gelijk een stuk beter uit, vind ik. Qua adem viel er al weinig te verbeteren, maar ik kan me zeker voorstellen dat de verwijdering van de aanslag daar ook een heel positief effect op zal hebben.

I can imagine a lot of people with be the most interested in the results of the Orabrush. So below, you can see 2 photo’s of my tongue. The left one is before using the Orabrush, the right one is after using it. As you can see, the difference is very visible. A lot less white stuff, just a healthy pink tongue! Which instantly looks a lot better, I think. In terms of breath, there wasn’t much to improve, but I’m sure that removing all that white stuff does have a good effect on that as well.

De Orabrush zie ik in de webshop staan voor €9,99 (en gratis verzending binnen Nederland). Aangezien ik zelf nog geen vergelijkbare producten tegen ben gekomen, is een prijsvergelijking natuurlijk moeilijk. In ieder geval vind ik het niet duur. Volgens de verpakking moet je hem na 3 tot 4 maanden vervangen, net als je tandenborstel. Zeker als je last hebt van een slechte adem, heb je echt je geld er wel uit. Je krijgt er tenslotte wel een schone mond en frisse adem voor terug.

Nog eens in het kort; de Orabrush voelt, bij correct gebruik, niet onprettig aan en doet zijn werk goed. Het kost weinig tijd om hem te gebruiken en ook het afspoelen van de brush is geen enkele moeite. Tot slot is hij zelfs bij gevoelige delen van de tong, zoals een nog behoorlijk nieuwe tongpiercing, zonder problemen te gebruiken. Ik ben dus tevreden! Op de webshop zijn trouwens ook paketten te vinden, bijvoorbeeld met een speciale foam erbij en famillie-pakketten. Als je geïntereseerd bent, raadt ik je zeker aan om er eens te gaan kijken!

I’ve seen the Orabrush in the webshop for €9,99. Seeing as I haven’t encountered any comparable products yet, it’s kinda hard to compare that price. In any case, I don’t think it’s expensive. According to the packaging, it’s advised to replace it every 3 to 4 months, just like a tooth brush. So if you have a bad breath, you’ll definitely get your money’s worth. It does buy you a clean mouth and fresh breath.

Again in short: the Orabrush, when used properly, doesn’t feel uncomfortable and does its job well. Using it takes little time and rinsing the brush isn’t much of an effort either. Also, it doesn’t give any problems when using it on more vulnerable areas of the tongue, such as a rather new piercing. So I’m happy with it! Also, the webshop offers different packages, for example some with a special foam and family packages. I’m assuming they also offer that in other countries (I checked the Dutch version), so I definitely recommend checking that out if you’re interested!

2 thoughts on “Review: Orabrush

  1. Leuk geschreven. En je ziet inderdaad goed t verschil. Vind t wel wat om zelf ook te proberen. 🙂

  2. Daarnaast spoel ik altijd met CB12. Je kan nu een gratis proefmonster aanvragen!

Leave a Reply

